Välkommen till min nya blogg!

Återigen blir arbetslösa utsatta för arbetsmarknadspolitiska experiment i regeringskansliet. Flaggskepp som sjösätts och namnges med pompa och ståt. Tidgare sjösattes plus-jobben på socialdemokraternas tid, nu i Alliansens regi är det samm koncept fast med ett nytt namn - Nystartsjobben. Innehållet är snarlikt och effekterna lär väl bli snarlika de med. Jag undrar om det verkligen gjordes något utvärdering av plus-jobbens effekter och karaktär? Nu ska slagskeppet Jobb och Utvecklingsgarantin stöva fram i de oroliga farvattnen skapat av en global finanskris samt både förra och denna regerings undlåtenhet att ta arbetslösheten på allvar och skapa verkliga incitament. Sådant som stavas omskolning och riktiga jobb. Nu däremot har arbetsförmedlingen blivit en arbetsyta för lekfulla experiment som utsätter arbetslösa för en förnedrande tillvaro där deras rättigheter blir utsatta för en förrödande utradering. Arbetslösa ska tvingas in i dessa åtgärder genom minskade ersättningar och hårdare villkor. De enda som blir riktigt tillfredställda i denna gigantiska karusell av arbetsmarknadsåtgärder är privata arbetsgivare, Samhall AB och offentliga aktörer som tar in dessa arbetslösa på lösa boliner, utan någon igentlig skyldighet att anställa de arbetslösa. De arbetslösa får återigen betala priset för en undermålig arbetsmarknadspolitik. Under tiden jag åser detta negativa fenomen kommer jag blogga här! Välkomna att ta del av mina tankar!

Kommentarer:

1 Anders:

Hej!



Vad har du jobbat med innan du blev arbetslös? Har du försörjt dig som poet? Det verkar svårt..

Kommentera här: