Gästtippare på travet!




Jag tror att det är många arbetslösas önskedröm, att få vinna en stor summa pengar så man kan säga åt arbetsförmedlingen att de kan dra så långt näsan räcker. Så har man de pengarna tills ens egen situation rett ut sig, eller förhoppningsvis så att man får ett andningshål i det ansträngda förhållandet till arbetsförmedlingen. Personligen har jag aldrig känt mig bekväm när jag gjort besök på arbetsförmedlingen för avtalat möte eller bara för att få min försäkran om aktivitetsstöd påskriven av någon tjänsteman/kvinna som genom att läsa igenom min handling med en snigels hastighet visa sin makt över mig och min ekonomi, som det ser ut nu i alla fall. Därefter ska samma handling kopieras så att jag får en kopia och sedan ska originalet lämnas till min handläggare med stämpel och allt påskriven av mig, jag själv får inte kopia på blanketten MED min handläggares underskrift. Sedan säger tjänstepersonen som jobbar i receptionen just den dagen att de sedan lämnar min försäkran till handläggaren. Det där har jag tänkt på många gånger, min försäkran som är underskriven av mig och lämnas i sitt originalskick till handläggaren ser jag inte bara som en blankett utan som en värdehandling, eftersom blanketten innebär en ekonomisk transaktion för mig. Det handlar om min försörjning så länge som jag är arbetslös.Numera är jag både arbetslös och sjukskriven. Sedan ska jag alltså tvingas förlita mig på att min försäkran verkligen hamnar rätt och att handläggaren verkligen kommer ihåg att skriva under den och skicka den till Försäkringskassans Inläsningscentral i Östersund. En gång hade jag negligerat att skriva under själv. Tror ni att Försäkringskassan skickade tillbaka originalet då så att det blev rätt ifyllt med retur till Försäkringskassan? Nä, de skickade en kopia på min försäkran med felaktigheten markerad med överstrykningspenna. Detta gjorde att jag återigen fick göra den i mitt tycke förnedrande vandringen till arbetsförmedlingen där jag nagelfors av ånyo en tjänsteperson på arbetsförmedlingen. Efter att jag skickat tillbaka blanketten till Försäkringskassan med nytt eget påkostat porto, fick jag vänta ytterligare en och en halv vecka på utbetalningen. Det där kallar jag att ha kontroll över den lilla människan och ett sätt att visa med hela handen att myndigheterna minsann vågar göra så här mot individen, för det "är vi som har oddsen med oss, förstår du!" Och det lär väl dröja länge än innan jag ser någon platsannons som gästtippare på travet någonstans i detta avlånga land.


Länk till artikel på Aftonbladet om Gästtipparen!

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article6178789.ab

Kommentarer:

1 Sture Nilsson:

Makten,dvs överheten och dess drängar vill ha rädda människor,ty rädda undersåtar ställer inga krav ,däremot är de ofta underdåniga och självutplånande.Om vi verkligen levde i den, så av makten och dess pappegojor,överreklamerade demokratin ,så skulle vi i stället ha en stolt och självmedveten solidarisk arbetarklass som inte lät sig styras av alla dessa experter och yrkespolitiker som idag terroriserar vardagen för många av medborgarna

Kommentera här: