Propaganda: Schlingman at Large.

Texten är kopierad från GP+ och artikeln är skriven av Dick Henriksson.

Jag blir bara inte klok på Hr Schlingmans strategier men som sagt, den mannen är duktig på att lägga ut dimridåer.

Nåväl, kommer artikeln här:

Uppdrag: Berättelsen om Sverige

Hans efterträdare Sofia Arkelsten trampade snett i Moderaternas nya idéprogram. Per Schlingmann skapade Berättelsen om de nya Moderaterna.

Relaterat

Fakta

Om Schlingmann

1 Varför?
Sista oktober i fjol lämnade han offentligheten som Moderaternas partisekreterare.
Två veckor senare blev han Fredrik Reinfeldts högra hand. Eller som titeln lyder statssekreterare i statsrådsberedningen.
Schlingmann är en politisk tjänsteman som "syns inte, men finns ändå". I högsta grad, finns ändå.
2 Hur?
En vakt utanför Rosenbad ber oss förklara vad vi har för ärende i huset. Väl inne får vi lämna våra id-kort hos vakterna.
Vi blir hämtade strax efter utsatt tid och åker upp till sjunde våningen. En nära medarbetare till Schlingmann drar sitt kort i två dörrar. Vi är nu i ett intervjurum så nära regeringsmaktens kärna vi får komma. Några interiörer från Per Schlingmanns arbetsrum tillåts inte.
3 Reflektioner?
Per Schlingmann är inte längre moderatpolitiker i första hand, utan regeringstjänsteman. Det märks på hans klädsel – kavaj och slips. Efter valet 2006 predikade partisekreterare Schlingmann:
"Vi lämnar slips och pärlhalsband hemma. Dräkt och kostym skapar också en distans genom att de framställer personen i den roll hon har, inte som den person hon är."

Berättelsen om Sverige är det nya uppdraget.

Men det nya idéprogrammet hade han inget med att göra, försäkrar han.

Han har kallats för propagandaminister av oppositionen. Konstitutionsutskottet försökte ta redan på vad han gör i regeringen. Men gav upp.

På sjunde våningen i Rosenbad huserar statsminister Fredrik Reinfeldt och hans stab. De som servar kaffemaskinen i maktens pentry säger att den används flitigare än någon annan automat de känner till. På bänken bredvid står en kaffebryggare.

- Men vi i det enda arbetarpartiet använder kaffemaskinen, säger vår värd.

Per Schlingmann är en av tre statssekreterare hos statsministern. Och det var just det som KU hängde upp sig på. Tidigare statsministrar har klarat sig med två.

Med förlig opinionsvind och massor av självförtroende lanserade Schlingmann "det enda arbetarpartiet". I fjol trodde 30 procent av väljarna på hans berättelse om de nya Moderaterna.

I det nya moderata idéprogrammet påstår Moderaterna att partiet genom årtionden varit pådrivande för rösträtten men mot apartheid, för jämställdhet men mot diskriminering. Sofia Arkelsten framhärdade ett tag med att Moderaterna (som då hette Allmänna valmansförbundet) verkligen drev på för fri och lika rösträtt.

Hon och M fick kritik för historieförfalskning. Hur delaktig var du?

- Inte alls. Varken i framtagandet eller beslutet om ett nytt idéprogram, säger han och poängterar flera gånger om att han inte är partiets tjänare utan regeringstjänsteman.

Ett annat citat ur idéprogrammet, "vi tror på en social marknadsekonomi", gör honom förvånad:

- Står det så? Det låter ju som tysk kristdemokrati.

Konstitutionsutskottet kunde inte reda ut vad han numera gör, men vi försöker ändå.

Alltså, vad gör du Per Schlingmann?

- Regeringen måste bli bättre på att tala om vilka beteendeförändringar våra reformer syftar till. Riksrevisionen kritiserade oss för det.

Exempel?

- Om regeringen genomför skattelättnader för företagare som anställer yngre, så är det bra om arbetsgivarna också vet om det.

Regeringen står ju inte längst bak i mediekön, så vad fattas?

- Nja, det handlar nog om att bra kan bli bättre. Öppenhet är ett nyckelord. Det är avgörande för att regeringen skall kunna agera trovärdigt.

Vad gör du mer?

- Vi vill föra en dialog med medborgarna.

En liten passus bara. Enligt partisekreterare Per Schlingmanns ordbok till partimedlemmar från 2006, säger inte de nya Moderaterna "medborgarna", utan "människorna".

- Väljare skall kunna påverka politiken. Jag har därför jobbat med Anna-Karin Hatt i hennes rundabordsamtal med allmänheten om den digitala agendan. Så kan vi göra på fler områden. Men det måste vara på riktigt. Och relevant.

- Så jobbar jag med hur regeringen samordnar sitt agerande. Alla i regeringen måste ha samma information och samma bild, inte minst under krisförlopp.

Sverigebilden då – varför är det en regeringsfråga?

- Sverige är i förändring. Vi har en unik kombination av sammanhållning, med relativt sett små inkomstskillnader, och samtidigt enorm innovativ och kreativ förmåga – ett land som väcker intresse utomlands.

Men du vill ju påverka den politiska bilden av Sverige, varför?

- Det finns ett behov att stärka bilden av Sverige som ett reformland. Sverige blir allt mer heterogent. Skillnaderna mellan äldre och yngre generationer är större än någonsin, mediekonsumtionen helt annorlunda och Sverige blir allt mer mångkulturellt.

- Men Sverige skall förbli ett samhälle. Därför finns det större behov av en politisk idé kring vad Sverige är, som vi gemensamt förhåller oss till.

Sverige som varumärke?

- Nej, ett land kan aldrig vara ett varumärke.

Därför att?

- Varumärken bygger kring strategier – att få människor att vilja köpa, återköpa och tala med andra om varan eller tjänsten.

- Bilden av Sverige måste alltid utgå från det allmännas bästa. Häri ligger politikers främsta ansvar mot medborgarna (!).

Vad tänker du om svenskens självbild?

- Heterogen, den också. En hel del är trygga och ser möjligheter. Andra känner sig hotade.

Det låter inte så lovande?

- Men om du frågar vad det betyder för de allra flesta att vara svensk, så är självbilden tydligare. Vi är ansvarstagande och individuella, hyllar mångfald och känner tillit till varandra och till myndigheter. Det tror jag de flesta svenskar känner igen sig i. Sverige, eller Norden, är unikt att förena ekonomisk tillväxt och sysselsättning med höga ambitioner för välfärd och klimat.

Ännu en passus. Det heter inte "tillväxt" utan "fler människor i arbete".

Regeringen tillsätter en Framtidskommission senare i höst, varför?

- Politiker kan inte bara att möta medborgarna (!) med vad som rör nästa budget, utan också i en diskussion om vad Sverige är och vart Sverige är på väg. Syftet med Framtidskommissionen är att ge en god idé om vilka långsiktiga utmaningar vi står inför. Först då kan vi fatta rätt beslut i dag.

Hur smälter dagens Sverigebild samman med Framtidskommissionens uppdrag?

- Uppdraget handlar om hur vi tror och vill att bilden av Sverige utvecklas. Det är avgörande för länder att kunna visa på vad som är distinkt och unikt, för att kunna locka kapital och talanger till landet. Och det går en knivskarp skiljelinje i svensk politik mellan hur vi tar oss från nu till sen.

Dick Henriksson 031-62 41 68 dick.henriksson@gp.se

Fakta/Bakgrund

Favoriter

Förebilder
Har han inga men han är fascinerad av Astrid Lindgren och hennes förmåga att trollbinda barn och vuxna.
Läser nu
Just nu läser han den danske bestsellerförfattaren Jussi Adler-Olsen. Han läser ofta flera böcker samtidigt – romaner, biografier och kokböcker.
Lyssnar på
Lyssnar mycket på svensk musik, som Sofia Talvik, Håkan Hellström och Kent.

PER SCHLINGMANN

FÖDD: 16 oktober 1970 i Borås
SMEKNAMN: Schlinge
FAMILJ: gift med Lotta, har två barn
POLITISKT AKTIV: Gick med i Moderata ungdomsförbundet (MUF) under gymnasieåren.
POLITISK KARRIÄR, AKT 1: Blev MUF:s pressekreterare när Fredrik Reinfeldt valts till ordförande 1992.
Ledde biståndsminister Gunilla Carlssons kampanj inför EU-parlamentsvalet 1995.
KARRIÄR I NÄRINGSLIVET: Jobbade i åtta år som omvärldsanalytiker och kommunikationskonsult, bland annat på Axess TV och hos Spider Relations, där flera andra moderater också varit verksamma.
POLITISK KARRIÄR, Akt 2: M:s kommunikationschef, efter att Reinfeldt blev partiledare 2003. Partisekreterare 2006 till 2010, då han sade upp sig själv.

Exempel ur nya Moderaternas ordlista

Gamla Moderater / Nya Moderater
Förändra / Förbättra
Tillväxt / Fler människor i arbete
Privatisering / Mångfald
Offentliganställd / Undersköterska
Låginkomsttagare / De som tjänar minst
Arbetslösa / Människor som saknar jobb
Riktiga jobb / Nya jobb
Segregation / Utanförskap

Kommentera här: